Fit na de zwangerschap, Persoonlijk

Weer fit na de zwangerschap

Afgelopen zaterdag vierden we Elin’s vierde verjaardag. En terwijl ik me klaar maakte in de badkamer, werd ik uitgebreid bekeken door Lise. “Je hebt echt een dikke buik mama.”, zei ze na lang nadenken, gevolgd door de vraag “Gaat die buik ooit nog weg?”. Ik had een jurk aangetrokken die ik de week ervoor nog snel even had besteld. Bijna niets van voor de zwangerschap past me nog en dat frustreerde me mateloos. Nu leef ik niet in de illusie dat ik na het krijgen van drie kinderen ooit nog mijn oude figuur terugkrijg, laat staan binnen zes weken, maar vervelend is het wel als alles te strak zit. En dan heb ik het maar niet over wat mijn spiegelbeeld in te strakke kleding doet voor mijn zelfbeeld. Twee buiken en vier borsten, get the picture?  Maar goed. Het is op dit moment nu eenmaal zo. Het hoort erbij na een zwangerschap en daar wil ik niet te moeilijk over doen.

Toch is het tijd voor actie, want niet te moeilijk doen is niet hetzelfde als totale passieve acceptatie. Gisteren was het zes weken geleden dat Joris geboren werd en na zes weken mag je weer wat aan je figuur gaan doen. Ik ben nog een beetje aan het kijken welk programma ik het beste kan gaan volgen om weer fit en sterk te worden, maar ik ga vandaag maar eens een begin maken met de oefeningen die ik ooit tijdens een zwangerschapscursus leerde. Dat wil zeggen dat de focus ligt bij het versterken van bekkenbodem en bij het stabiliseren van de romp. Daarnaast ga ik een beetje letten op wat ik eet. Ik zeg niet voor niets een beetje, want ik heb door het geven van borstvoeding echt de hele dag honger. Blijkbaar heeft mijn lichaam die extra calorieën nodig en bovendien ben ik alweer op het gewicht van voor de zwangerschap (het zijn alleen veel vetjes en weinig spieren). Ik ga eens kijken of ik met gematigd sporten en opletten met wat ik eet een paar centimeters buik verlies en weer wat conditie en kracht terugkrijg. Omdat een stok achter de deur nooit verkeerd is, zal ik mijn ervaringen en voortgang op de vrijdagen met jullie delen. Nog even zoeken naar een leuke titel. Ideeën?

Zoals ik al aangaf, ben ik weer terug op gewicht. Ik zal mijn gewicht in mijn uitgangssituatie wel melden, maar verder zal ik me daar weinig op richten. Ik geloof namelijk niet dat dat zoveel zegt. Belangrijker is dat je lekker in je vel komt te zitten en dat voel je toch meer aan hoe je kleding zit. De buikomtrek is een betere graadmeter als je wilt weten of je overgewicht hebt, omdat dat iets zegt over de risicovolle vetmassa van een persoon. Dat gezegd hebbende:

Startgewicht: 65,5 kg
Buikomvang taille: 88 cm
Buikomvang over de navel: 96 cm

Gezond eten en gezond bewegen. Wie doet er met me mee? Tips zijn méér dan welkom!! Dus heb je een programma dat je volgde en dat werkte, of pakte jij het op een hele andere manier aan en wil je dat delen… Graag! Laat het me weten onder dit artikel, op social media of via de mail.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *